Aktiviteter

.

Kragerø Leirskole en innholdsrik og lærerik leirskoleopplevelse

Maritime

Aktiviteter

Aktiviteter på Kragerø maritime leirskole er blant annet sjøtur, seiling,  Jomfrulandstur, Kragerø by, navigasjon,  fiske, livet i fjæra, hummerfiske,  besøk til Berg museum,  robåt, kanopadling,  bading,  krabbefiske, sandvolleyball,  billjard og  bordtennis

Sjøtur

Alle elevgrupper som er på Kragerø maritime leirskole, får en sjøtur i Norges vakreste skjærgård. I tillegg byr vi på livet i fjæra og fisking. Vi har båter som er store nok til å ta med hele gjengen og er ute på en rundtur i skjærgården en hel dag.

Seiling

I programmet «Kragerø og skjærgården»( uke 16-25) inngår to økter med seiling. Seilbåtene er av typen "Lærling" og to instruktører i motorjoller er alltid i nærheten..

Tur til Jomfruland

Alle som er på Kragerø maritime leirskole får en rundtur på den spesielle øya Jomfruland, som er en endemorene etter siste istid og som ligger lengst ut mot Skagerrak. Jomfruland har en interessant historie, så her blir det mye fortellinger og sagn, i tillegg til den fantastiske naturopplevelsen det er å besøke øya i all slags vær.

Kragerø by

Alle grupper på Kragerø maritime leirskole får en tur i Kragerø by til å bese seg og handle, med selvstendighetstrening, lokalkunnskap og samarbeid som målsetting. I programmet «Ramsalt uke» er det også tur til Kragerø med følge av leirskolelærer. Tema er Kragerø som kyst og sjøfartsby, med særlig vekt på seilskutetida.

Navigasjon

Dette er et gjennomgående tema hele leirskoleoppholdet. Noe teori og mye praktisk med bruk av sjøkart, kompass, kartmaskin, ekkolodd og VHF.

Fiske

Det fiskes på sjøtur. Skjærgårdsfiske byr på arter som torsk, hvitting, sei , lyr, med svært varierende fangster alt etter årstid, vær, mm. Særlig kan fisket være artig når makrellen kommer. Størst vekt legges på fiske i «Ramsalt uke»(uke 40-44). Da brukes garn, ruser og hummerteiner. Fisking er en viktig del av elevenes fritidsaktivitet i leirskolens nærområde (husk fiskestang).

Livet i Fjæra

Her lærer elevene om tang, tare og dyreliv i fjæra. Vi tar utgangspunkt i det elevene selv får tak i med hendene, håv og krabbesnøre.

Hummerfiske

Foregår i oktober. Elevene lærer om fangst av hummer og taskekrabbe, lovverk og regler for fisket står også sentralt. Fangsten smakes på i egen kveldsøkt.

Robåt og kanopadling

Hver leirskolegruppe har robåter og kanoer til bruk på fritida. Dette foregår i et begrenset og lukket havneområde, og selvfølgelig alltid med vest.

Bading

Det er mulighet for bading på sjøtur og i en avtalt økt fra 1710 til 1730. Leirskolelærerne har alle godkjent livredningskurs. Ved bading ut over dette må medfølgende lærer ha tilsvarende kurs.

Krabbefiske

Å fiske strandkrabber er en artig aktivitet både på sjøtur og i fritida.

Fritid

Fritiden til elevene byr på mye frihet, der man kan være sammen med gamle og nye venner. Det er mulig og låne robåt og kano så lenge det er lyst, fisking er spennende ved leirskolen. Hver leirskolegruppe har til disposisjon litt enkelt utstyr til «bryggefiske». Muligheter for både fotball og volleyball. Huset har flere fellesrom for samlinger og spill kan lånes. Biljard og bordtennis har vi også. En fast elevkveld, der hver skole bidrar, styres av medfølgende lærere med bistand av vertskapet. Kanskje dukker det også opp muligheten for litt discotek.

«Sjølivets grunnlov»:

Paragraf 1: Skipperen har alltid rett!

Paragraf 2: Hvis skipperen skulle ta feil,

så gjelder paragraf 1.